Tuesday, August 12, 2008

Kisah monyet dan cili



Pada suatu hari, ada seekor monyet sedang berjalan2 di dalam sebuah hutan. Tiba2, dia ternampak sebuah kebun yang penuh dengan tanaman yang subur. Monyet itu merasa lapar dan cuba memasuki kebun tersebut. Baru saja dia nak masuk, dia ternampak tuan tanah dan partnernya didalam kebun itu. Dia pun mencari akal bagaimana nak mengambil buah2an di dalam kebun tersebut.

"Ha, aku ada idea!"
Monyet itu berpura2 merangkak menuju ke arah tuan tanah dan partnernya itu.
"Tolong! Tolong! Tolonglah, dah empat hari aku tak makan, berilah aku sedikit makan. Kasihanilah aku."

"Kesian monyet tu ye, terseksa dia. Dah empat hari dia tak makan." kata tuan tanah. "Kita patut tolong monyet ni. Kau tolong ambikkan senapang aku tu!", kata tuan tanah pada partnernya.

Monyet pun terkejut beruk. Sekian.


Kisah diatas mungkin korang dah pernah dengar atau lihat dalam tv. Dulu ada cerita2 nasihat sang kancil. Tapi ending cerita aku ni diubah sikit. Sorry aaaa. Idea ni malam tadi punya pasal la. Anak aku yang sulung 8 tahun suruh cerita sebelum tidur. Bedtime story.

Tapi sebenarnya ada moral disebalik post ni. Baru2 ni aku ada nampak satu post di forum berkenaan seorang pengusaha yang menyumpah2 akan binatang perosak di kebun dia. Aku tak komen apa2 kerana ditakuti nanti dia salah paham lak. Yalah, bila menulis ni, komunikasi kita agak terhad oleh kekangan intonasi suara dan body language. Jadi mungkin apa yang kita tulis, orang lain baca dgn intonasi berbeza, jadi marah lak.

Kita didunia ni, tak da satu pun yang kita punya. Hatta, kebun yang kita usahakan itu pun bukan milik kita. Kita hanya menguruskannya sebagai amanah dari Allah, Tuhan sekelian alam. Yang memiliki segala yang nyata dan segala yang ghaib. Setiap binatang, setiap makhluk ada rezeki masing2. Kita hanya berikhtiar untuk mengelakkan serangga perosak dari merosakkan tanaman kita. Itu adalah sebahagian dari usaha dan ikhtiar. Tetapi kalau mereka dapat jugak memakannya, itu rezeki mereka.

Kalau kita nak marah2 pun, siapa yang kita marahkan sebenarnya? Kita berusaha, dan kalau tak diizinkanNya, tetap tak menjadi jugak. Kita takda kuasa. Allah sahaja yang berkuasa. Kita tahu tu. Tapi kalau dah marah berlebihan, sebenarnya, marah kita tu ditujukan pada siapa? Pada Allah. Nauzubillah. Ini sebagai satu peringatan bagi diri aku yang selalu lupa. Moga2 Allah ampunkan dosa aku dan dosa kita semua. Amin.

Ni gambar projek cili separa fertigasi aku di depan rumah. Aku cuma gunakan sistem drip untuk mengairi pokok aku je. Pembajaan secara manual. Baja pun campur2. Ada yang pakai baja vermikompos. Ada pakai NPK. Media pakai tanah Tesco dan tanah dari local nursery. Benih pun benih cili dari pasar malam. Polybag dibeli dari nursery. Polybag hitam tu kecik sgt bagi pokok cili. Nanti aku tukar pakai polybag 16 x 16 yang putih. Yang polybag putih dlm gambar tu aku tanam timun.

Aku sengaja buat projek ni dgn persediaan bahawa akan ada pokok yang sakit dan hasil tak banyak. Ini sebagai persediaan bagi aku untuk menghadapi skala yang lebih besar. Aku nak membiasakan diri dgn penyakit2 cili. Racun serangga aku cuma pakai serai, cili api, bawang putih dan sedikit sabun. InsyaAllah, siap renovation rumah jiran aku dibelakang, aku akan gunakan sistem fertigasi sepenuhnya dgn baja yang sepatutnya dgn media cocopeat.

Sebenarnya, sistem fertigasi ni mudah. Tapi kena buat dulu la. Kalau sekadar baca je, mmg payah. Aku dah banyak baca dan walaupun aku rasa boleh buat, aku tetap pergi beli set mini fertigasi. Bila benda tu dah depan mata dan dah disusun, mmg aku lebih yakin untuk setup sendiri punya dalam skala yang lebih besar. Perbezaan antara beli pakej dan buat sendiri memang ketara. Pakej fertigasi ni, diaorg kira sekali kos wastage barang. Tapi byk juga kelebihan beli pakej ni. Anda dpt khidmat nasihat dari penyedia pakej dan tak yah pening kepala sangat nak fikirkan. Biar orang setupkan sistem, anda cuma perlu teruskan dan follow guideline yang telah ditentukan.

Tapi projek aku kat Chenor, besar kemungkinan (hampir pasti, InsyaAllah) aku akan tanam serai 2 ekar dan mungkin tanam cili 50 pokok kat tepi rumah. Kalau boleh jaga 50 pokok, bolehlah jaga 5000 pokok. At least dah tahu kerenah cili dari segi penjagaan dan kutipan hasil. Ada orang yang aku jumpa, adik kepada pengusaha cili. 1400 pokok. 4 orang pensyarah berkongsi. Dari 1400 pokok, 1000 pokok mati dan berpuluh ribu ringgit rugi.

No comments:

Post a Comment