Tuesday, August 5, 2008

Bila nak buat ni? (Mukadimah)

Bila nak buat ni? Tu la perkataan pertama Pak Tani tanya kat dalam shoutbox aku. Sebenarnya, aku pun tak reti nak berblog ni. Banyak tengok orang punya and i just dont know where to start. Well, as Nike said, JDI. Just Do It.

So where do i start?

Kenapa aku berminat dengan bidang pertanian. Mungkin memang sejak kecik aku dah minat bertani dan oleh kerana tak dipupuk dan pasal bukan dari keluarga petani, aku dah lupa ttg minat tu. Masa aku kecik dulu, aku ingat lagi masa aku buat batas kat tepi rumah aku. Tanam pokok apa tah, aku tak ingat, tapi rasanya pokok rumpai kot? Aku tarik hose getah dari bilik air dan aku tebuk lubang at certain point. Kira, ala2 fertigasi la. Tapi tak pernah lak aku pursue minat tu. Lama2 hilang mcm tu je.

Lepas habis SPM di Sekolah Teknik Tuanku Jaafar, Ampangan, Negeri Sembilan, aku sambung di Stamford College ambik NCC Diploma in Computer Science. Tapi oleh kerana masalah kewangan dan juga kerana gaji lepasan Dip. bidang computer tu tak sebanyak mana, aku berhenti dan masuk bidang marketing advertising space. Pastu marketing dalam construction, pastu buat construction sendiri, bungkus, dan sampai la ni aku dlm bidang marketing construction. Banyak company dah aku kerja dan mcm2 kerenah dah aku jumpa.

Minat aku dulu adalah lebih kepada hartanah. Gara2 buku Robert Kiyosaki, Rich Dad Poor Dad tu la. Dalam mengejar tu, sekarang aku dah ada 2 buah rumah sewa dan satu rumah sendiri. Beristeri 2 ..orang anak dan nak masuk 3 InsyaAllah hujung bulan Ogos ni. Sekarang duduk di atas kerusi. Sorry, just cant help it. Sekarang aku duduk di Subang. Rumah tu aku beli under market value. Malah lebih murah dari harga developer asal.

Tapi dalam mengejar dunia ni, masih ada kekurangan yang aku rasa. Masaalahnya, bila kita baca buku Mat Salleh, idea2 dia semua berdasarkan pemikiran dia. Dia tak kenal apa itu dosa, apa itu pahala (walaupun mereka ada apa yg dikatakan moral value). Apa itu ketentuan Tuhan, apa itu hakikat hamba dan hakikat Tuhan. So masa aku dok sibuk mencari dunia, Alhamdulillah, aku diizinkan Allah untuk mencari diri. Dan dengan izinNya juga, aku dipertemukan dengan orang2 yang sama matlamat. Pertembungan dalam diri, jangan cerita la. Memang banyak. Especially bila dalam bidang marketing ni. Banyak benda2 yang menyalahi prinsip2 aku. I need to get away from all this. Jadi, perniagaan sendiri yang tak melibatkan banyak kebergantungan pada orang lain menjadi pilihan. Hartanah? Sekarang kena hold dulu pasal market tgh slow. Modal pun tinggal sikit. Pertanian? Tu la baru nak mula ni. Kebetulan lak, adik beradik isteri aku ada tanah terbiar di Chenor, Pahang seluas 2 ekar. Sampai sekarang diaorg tak tau nak buat apa dan takda orang yg nak lead. So bila aku propose buat tanaman cili fertigasi setelah aku buat research, semua setuju. Maka aku cari lagi maklumat dan sekarang aku decide untuk buat serai dulu sebanyak yg mungkin dan cili fertigasi seminima mungkin. Sebabnya, nanti aku cerita. Ni pun dah panjang sangat dah. Belum lagi nak masuk bab cerita kursus serai Pak Tani tempoh hari, pruning pokok mangga aku lagi, bab itu lagi, bab ini lagi dan mcm2 lagi. Berapa lama la agaknya aku nak berblog ni?

P/S. Oh ya, projek tanam serai aku InsyaAllah akan start dalam bulan Ogos ni gak untuk clearkan tanah. Itu pun bergantung pada bekalan benih nanti. Dalam bidang pertanian dan perniagaan, timing itu penting.

No comments:

Post a Comment