Friday, August 22, 2008

Alat Pemotong Serai

Semlm aku pegi MAHA 2008 di Serdang. Ni second visit. Rasanya, inilah expo paling besar di Malaysia. Ingatkan hujan tak ramai orang. Aku silap. Hujan2 pun ramai orang.

Macam2 yang boleh kita lihat di MAHA tu. Tapi untuk memaksimakan visit kita, kita hendaklah bersedia dan tahu ttg apa yg nak kita cari.

Salah satu benda yang aku jumpa kat MAHA ni ialah alat pemotong serai yang sedang dibangunkan oleh MARDI. Dapat la jugak berborak dgn pegawainya.

Kalau mengikut penerangan yg diberikan, serai yg telah dituai hendaklah dileraikan satu persatu dan disusun pada mesin tersebut. Btg2 serai itu kemudiannya akan digerakkan dgn menggunakan conveyor belt dan dipotong mengikut panjang yg boleh dilaras.
Pada pendapat aku yg masih jahil dlm bab serai dan pertanian ni, penggunaan mesin ni lebih melecehkan dan tidak berbaloi dari segi pelaburan berbanding produktiviti yang dapat ditingkatkan (kalau ada). Ini kerana btg serai hendaklah dileraikan satu persatu dan disusun sebelum ianya dipotong oleh pisau pemotong yang mungkin akan terpotong terlebih/terkurang kalau kita salah susun.

Aku ada offer pada pegawai tu sekiranya dia nak buat trial pada kebun aku nanti masa harvest. Kita race pakai manual dan pakai mesin. Tgk siapa lebih cepat dan efektif. Result tu nanti boleh digunakan untuk penambahbaikan rekabentuk mesin tu nanti.

Walaubagaimanapun, kudos pada pegawai tu dan MARDI kerana membuat kajiselidik ttg automasi bagi tanaman serai. Harap2 mereka tak give up dan InsyaAllah, seboleh2nya kita patut bantu mereka dalam memberi input untuk rekabentuk yg paling sesuai bagi tanaman serai.


Setakat ini, inilah alat pemotong serai aku

No comments:

Post a Comment