Friday, May 14, 2010

Habib Ali Batu Pahat kembali ke Rahmatullah




Salam.


Saya baru balik dari ziarah jenazah Habib Ali Jaafar Al Idrus di Batu Pahat, Johor pukul 5 pagi tadi. Beratus-ratus orang dan saya yakin mencecah ribuan orang yang datang ziarah tak putus2. Yang amat menyedihkan saya ialah kerana saya tidak berkesempatan menziarahi beliau ketika hidupnya. Dan sms yang saya terima petang semalam amat menyedihkan dan mengejutkan. Pada umur hampir 100 tahun, Habib Ali memang telahpun uzur agak lama. Beberapa kali rancangan untuk ziarah beliau tergendala. Jenazah akan dikebumikan pagi ini 14hb Mei 2010 sebelum pukul 10 pagi InsyaAllah sebelum solat Jumaat. Sesiapa yang sempat, pergilah ziarah. Kita sedekahkan Fatihah pada arwah.


Saya sertakan disini post dari blog Al Fanshuri



إنا لله وإنا إليه راجعون
Baru sebentar tadi dapat sms yang membawa khabar sedih iaitu seorang auliyaUllah, al-'Arifbillah al-Habib Ali bin Ja'far bin Ahmad bin 'Abdul Qadir al-Aydrus Batu Pahat telah kembali kerahmatuLlah pada jam lebih kurang 5.10 petang, 28 JumadilUla 1431H/ 13 Mei 2010. Allahu Allah ... setelah 40 hari pemergian al-Quthub al-Iman al-Allamah al-Habib Abdul Qadir bin Ahmad bin 'Abdurrahman as-Saqqaf. Belum lagi terubat kesedihan atas pemergian al-Habib Abdul Qadir bin Ahmad as-Saqqaf, kini menyusul pula al-Habib Ali bin Ja'far bin Ahmad al-Aydrus (pada usia lebih kurang 97 tahun), Batu Pahat. Allahu Allah ...... Tahun ini merupakan kesedihan buat warga BaAlawi.Musibah! Musibah! Musibah buat umat apabila kekasih-kekasihNYA satu persatu kembali kepadaNYAPara ulama itu adalah pewaris Nabi. Sesungguhnya Nabi tidak mewariskan wang dinar dan tidak juga wang dirham, tetapi mereka mewariskan ilmu. Sesiapa yang mengambil ilmu maka dia telah mengambil habuannya yang amat bernilai. Oleh itu matinya seorang yang alim adalah satu musibah yang sukar digantikan dan satu kepincangan yang susah ditutupi. Ini adalah umpama bintang yang hilang sirna (diantara bintang-bintang). Sesungguhnya matinya satu kabilah adalah lebih ringan musibahnya berbanding matinya seorang yang alim. [Hadits riwayat Abu Daud, at-Tirmidhi, Ibn Majah dan al-Baihaqi]
الله يغفرله ويرحمه ويتجاوز عن سيئاته ويضاعف حسناته ويجعل مستقر روحه الفردوس الأعلى مع النبيين والصديقين و الشهداء والصالحين ويخلفه فينا وفي المسلمين أجمعين بالخلف الصالح. آمينSemoga Allah mengampuninya, merahmatinya, memaafkan semua kesalahannya, melipatgandakan kebaikannya, menempatkan ruhnya di Syurga Firdaus yang tertinggi bersama para Nabi, siddiqin, syuhada’ dan sholihin dan semoga Allah memberi ganti yang baik bagi kami dan kaum muslimin. Ameen.Marilah kita sama-sama menghadiahkan bacaan surah al-Faatihah dan surah Yaasin kepada beliau.

Wednesday, May 12, 2010

Watermark pada gambar & tips roti arab

Ramai antara kita yang tidak meletakkan watermark pada gambar2 yang diuploadkan ke website masing2. Baru2 ni satu pengajaran bagi saya apabila gambar roti arab saya diplagiatkan di mudah.com.my.

Yang mushkilnya, saya juga ada iklan roti arab utk ternakan di http://www.mudah.my/Makanan+Ternakan+roti+reject+alternatif+pellet-6047279.htm?last=1 dgn harga RM0.70 sen sekilo (harga di website spicesroot adalah harga promosi). Dan sedara ni pulak jual benda yang sama, menggunakan gambar yg diambil di blog ini dan menjual dgn harga RM1.00 sekilo. Bila saya telefon (saya tersilap kerana menyebut nama saya), tak mengaku la pulak.

Siapa orang itu, tak perlu la saya dedahkan. Tapi agak dikenali juga dgn penternakan kelinya. Saya dpt berjumpa dgnnya ketika dia membeli roti saya. Dia mungkin tak perasan yg saya tahu ttg iklan tu. Bila saya confront, terkulat2 juga dia menjawab. Saya tak kisah kalau nak jual semula. Kadang2, beli byk2 tak habis, baik jual semula pada rakan2 daripada berkulat. Boleh gak cover duit minyak.

Memang harga pasaran roti reject lebih tinggi dari harga yang saya jual. Ada yg jual roti reject dgn harga Rm0.80 ke RM1.00 sekilo. Saya tak nak jual mahal2 kerana ingin membantu rakan penternak menjimatkan kos.

Tips kepada pelanggan saya:
1. Simpan roti arab dlm peti ais supaya lebih tahan lama.
2. Keringkan roti supaya lebih tahan lama dan tidak berkulat.
3. Jangan memberi roti yg telah terlalu berkulat kepada ternakan. Walaupun mereka makan jugak, tapi kesan sampingan agak merbahaya untuk kesihatan mereka. Sikit2 takpa.
4. Kalau nak beli, kongsi dgn kawan2, beli sekaligus, boleh jimat duit minyak. Untuk penghantaran, saya kenakan bayaran bagi tambang minyak. Kalau self pickup, saya boleh arrangekan di area Damansara, Bangi, Jln Semarak dan Subang Bestari pada waktu2 tertentu.
5. Kalau nak stok banyak, hubungi saya 2-3 hari sebelumnya supaya saya dapat sediakan stok yg lebih tahan lama. Biasanya 2-3 hari sebelum tarikh luput. Kadang2 4-5 hari sebelum tarikh luput pun ada.

Sekiranya ada apa2 pertanyaan, jgn malu2 dan jgn segan hubungi saya melalui telefon atau email. Sebarang pertanyaaan tak semestinya dlm bahasa arab.


video

Roti arab habis dibelasah ikan keli dlm masa kurang dari 15 saat.

Friday, May 7, 2010

Projek Ayam Kampung

Reban ayam yang baru dibina oleh Soleh telahpun diduduki oleh anak2 ayam pada 1 April 2010. Kalau ikut kapasiti, reban ni boleh memuatkan 500 ekor, tapi kami letak 100 ekor je dulu.

Ini adalah salah satu usaha diversifikasi Aquad Agro. Setakat ni, setelah satu bulan, nampak gayanya macam menjaga ayam adalah lebih mudah dari menjaga ikan. Tapi setakat pengalaman sebulan ni je la. Yg lepas ni tak tau lagi.


Ni gambar anak2 ayam berumur 1 minggu.Untuk 100 ekor, selama satu bulan, kami telah menggunakan lebih kurang 60 kilo pellet ayam.
Posted by Picasa