Wednesday, May 12, 2010

Watermark pada gambar & tips roti arab

Ramai antara kita yang tidak meletakkan watermark pada gambar2 yang diuploadkan ke website masing2. Baru2 ni satu pengajaran bagi saya apabila gambar roti arab saya diplagiatkan di mudah.com.my.

Yang mushkilnya, saya juga ada iklan roti arab utk ternakan di http://www.mudah.my/Makanan+Ternakan+roti+reject+alternatif+pellet-6047279.htm?last=1 dgn harga RM0.70 sen sekilo (harga di website spicesroot adalah harga promosi). Dan sedara ni pulak jual benda yang sama, menggunakan gambar yg diambil di blog ini dan menjual dgn harga RM1.00 sekilo. Bila saya telefon (saya tersilap kerana menyebut nama saya), tak mengaku la pulak.

Siapa orang itu, tak perlu la saya dedahkan. Tapi agak dikenali juga dgn penternakan kelinya. Saya dpt berjumpa dgnnya ketika dia membeli roti saya. Dia mungkin tak perasan yg saya tahu ttg iklan tu. Bila saya confront, terkulat2 juga dia menjawab. Saya tak kisah kalau nak jual semula. Kadang2, beli byk2 tak habis, baik jual semula pada rakan2 daripada berkulat. Boleh gak cover duit minyak.

Memang harga pasaran roti reject lebih tinggi dari harga yang saya jual. Ada yg jual roti reject dgn harga Rm0.80 ke RM1.00 sekilo. Saya tak nak jual mahal2 kerana ingin membantu rakan penternak menjimatkan kos.

Tips kepada pelanggan saya:
1. Simpan roti arab dlm peti ais supaya lebih tahan lama.
2. Keringkan roti supaya lebih tahan lama dan tidak berkulat.
3. Jangan memberi roti yg telah terlalu berkulat kepada ternakan. Walaupun mereka makan jugak, tapi kesan sampingan agak merbahaya untuk kesihatan mereka. Sikit2 takpa.
4. Kalau nak beli, kongsi dgn kawan2, beli sekaligus, boleh jimat duit minyak. Untuk penghantaran, saya kenakan bayaran bagi tambang minyak. Kalau self pickup, saya boleh arrangekan di area Damansara, Bangi, Jln Semarak dan Subang Bestari pada waktu2 tertentu.
5. Kalau nak stok banyak, hubungi saya 2-3 hari sebelumnya supaya saya dapat sediakan stok yg lebih tahan lama. Biasanya 2-3 hari sebelum tarikh luput. Kadang2 4-5 hari sebelum tarikh luput pun ada.

Sekiranya ada apa2 pertanyaan, jgn malu2 dan jgn segan hubungi saya melalui telefon atau email. Sebarang pertanyaaan tak semestinya dlm bahasa arab.


Roti arab habis dibelasah ikan keli dlm masa kurang dari 15 saat.

No comments:

Post a Comment