Sunday, October 5, 2008

Kisah Hari Raya

Balik raya tempoh hari byk mixed feeling. Ada kegembiraan dan ada juga yg agak membengangkan. Kegembiraan kerana ramai adik beradik yg pulang. 2 kolah besar dalam bilik air pun tak dapat menampung bilangan pengunjungnya.
Memasak rendang daging dan rendang ayam antara aktiviti menyambut raya.







Mengisi pelita. Tak sangka, minyak tanah harganya RM11.00 seliter. Patutlah orang kat hardware tu cakap pakai minyak diesel je. Note to myself, lain kali beli minyak diesel atau turpentine je.





Pelita buatan sendiri dari tempurung kelapa. Note to myself, minyak tanah boleh meresap melalui tempurung kelapa tu. Cari jalan untuk mengalas tempurung yg dibawah.







Yang sedihnya pulak, seperti mana yg semua tahu, saya baru je selesai membersihkan tanah untuk penanaman serai. Oleh kerana tanah tu semak, maka nak cari rezab jalan ke lot kami agak sukar. Maka kami mintak kebenaran dari jiran tanah tu untuk buat jalan masuk sementara. Mula2nya abang ipar saya telepon ke anaknya. Kalau ikutkan anaknya, mmg tak jadi masaalah. Tapi untuk memuaskan hati, kami cuba untuk menelefon tuan punya tanah sendiri. Setelah dua hari cuba untuk menghubungi pak haji ni tapi masih tak berjaya, kami terpaksa mengambil keputusan untuk meneruskan kerja merentasi tanah pak haji ni. Sehari selepas masuk tu barulah dapat contact pak haji ni. Tapi malangnya, dia tak izinkan. Kelam kabut la jugak. Esoknya dia telepon lagi, marah2 kerana dia dapat tahu kami lalu kat tanah dia. Yang berurusan dgn dia, abag ipar sayalah. Jadi abg ipar saya mintak maaf dan dia akan selidik nanti katanya. Pak haji ni nak mintak ganti rugi dan dia dah marah anak dia sendiri kerana pandai2 bagi kebenaran. Tanah tu tanah dia, katanya.


Lorong tanah pak haji yg dipakai sementara. Yang rosak hanyalah pokok hutan.










Kami setuju nak bagi ganti rugi. Dah mmg kami yg salah. Tapi setelah saya lawat tapak tu, mmg takda benda yg nak diganti dan takda benda yg rugi. Abg ipar saya pergilah berjumpa sendiri dgn pak haji ni masa raya tu hari. Saya tak ikut pasal takut tak boleh control mulut. Kisahnya, pak haji kata yg dia ni marah sangat pasal dia tak izinkan tapi kami ceroboh jugak tanah dia. Jadi dia nak mintak gantirugi denda sebanyak RM300.00 atas kesalahan kami. Abg ipar saya terpaksalah setuju walaupun pokok yg tumbang kat tanah dia tu cuma pokok hutan. Takdapun pokok buah dia yg rosak. Abg ipar saya pun pandai gak. Dia dah selidik awal2. Rupa2nya pak haji ni baru je lepas minor accident kereta dia. Jadi mungkin nak pakai duit tu nak repair kereta dia la kot. So abg ipar saya setuju tapi tak tetapkan lagi bila nak bayar. Biarlah dia tunggu dulu.

Ni pun dah byk ceritanya yg saya skip. Kalau tak lagi byk yg sedih. Tapi yg paling sedih ialah kerana dia ni ada kena mengena sedara gak. Dan masa dia tgh sakit nazak dah dulu tu, sampai pakai alat bantuan pernafasan, abg ipar saya ni la yg tlg family dia.

Betullah kata ulama,
yang patut kita ingat ialah kesalahan kita pada org lain,
yang patut kita lupa ialah kebaikan kita pada org lain
yang patut kita buat ialah meminta maaf pada orang
yang paling susah nak buat ialah memaafkan kesalahan org pada kita.

Moga Allah bagi hidayah pada kita semua.

No comments:

Post a Comment