Friday, September 12, 2008

Sejadah Terbalik

Sebentar tadi kaum muslimin baru sahaja menunaikan sembahyang Jumaat. Aku sembahyang di masjid Taman Tun Dr Ismail. Ada sesuatu yang menarik perhatian aku. Cuba lihat gambar disebelah. Sekali pandang mungkin tak perasan, tapi kalau dilihat sejadah sebelah bawah kanan sekali, sejadah tu terbalik. Secara instinct, aku cuba nak perbetulkan, kerana pada aku, seolah2 nampak kaabah terbalik. Tak sedap mata aku memandang. Tapi apakan daya, sejadah tu rupa2nya dah dijahit sekali dgn sejadah disebelahnya.

Technically, tak salah bagi seseorang itu sembahyang diatas sejadah yang terbalik. Kerana sejadah hanyalah sebagai lapik untuk sembahyang. Sembahyang atas mana pun asalkan bersih dan suci dari najis adalah sah. Akan tetapi, tetap tak sedap pada mata aku memandangnya. Rasa macam kurang adab kalau dibiarkan. Betapa lemahnya aku kerana aku tak meluangkan masa untuk berjumpa ajk masjid bagi memberitahu akan kesilapan yang tak disengajakan ini.

Dan dalam konteks yang agak sama juga, kalau kita lihat seseorang membakar/menconteng/mencampak senaskah Al Quran, patutkan kita marah? Tentu sahaja sebagai umat Islam, kita akan marah dengan perbuatan itu. Tetapi, technically, Quran itu bukan terletak pada cetakan huruf diatas mashaf2 sepertimana yang kita lihat. Biarpun semua mashaf Al Quran dibakar diatas muka bumi ini, Al Quran tetap tidak terjejas kerana ianya hidup dalam setiap hati manusia muslim yang menghafalnya. Jadi jika perbuatan orang yang dikatakan itu, dia hanyalah membakar/menconteng/mencampak helaian kertas yang di'bind'kan sekali yang sepatutnya dipanggil mashaf samaada Uthmani atau Imlai'. Sila rujuk sejarah Al Quran untuk pemahaman lanjut.

Jadi sebagai orang Islam, biar apapun yang kita buat, walaupun technically ianya benar (tertakluk pada siapa yang menentukan ianya sebagai benar), kita hendaklah cuba untuk mengelak dari melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan fitnah.

P/S Dan mungkin juga orang itu membakar Quran lama yang dah lapuk, menconteng nota pada Quran sebagai rujukannya dan mencampakkan Quran keatas almari untuk menyimpannya.

No comments:

Post a Comment