Tuesday, September 23, 2008

Kerja-kerja pembersihan tapak

Kerja2 pembersihan tapak dahpun bermula. Kos untuk membersihkan 2 ekar tanah ni cuma RM2200 bagi penggunaan backhoe. Kalau dibandingkan dengan apa yang saya dengar kengkawan lain bayar, ni dah kira murah dah. Ada yang bayar RM3500 untuk 1 ekar setengah!




Biasanya sewa backhoe adalah RM480 sehari. Untuk tapak di Chenor ni yang seluas 2 ekar, hanya 2 hari setengah je yang diperlukan. Lagipun tak ada pokok besar pun. Saiz besar lebih kurang 2 x peha orang dewasa. Saiz kecik lebih kurang peha ayam. Senang je backhoe ni tolak. Pokok besar kat sebelah ni sengaja ditinggalkan sebagai tempat berteduh nanti. Lagipun dah sempadan rezab jalan dah.



Lepas ni kena tunggu kering sikit, pastu bolehlah bakar kayu2 ni. Stage berikutnya adalah membajak dan merotor. Mungkin jugak tak perlu membajak, cuma merotor kasar je. Kena tgk keadaan nanti. Tapi yang pastinya pembajaan asas nak kena buat pasal tanah agak berpasir. Tanah berpasir kurang nutrien.

Sekarang ni yang menjadi dilema adalah masaalah masa penanaman. Lepas raya ni dah masuk musim kering. Serai memerlukan air yang mencukupi dalam 7 hari yang pertama. Sekitar ni pulak takda punca air. Nak kena cari lori air la pulak. Tapi takpa, itu dugaan kecik je. Yang penting, buat dulu. Timbang risiko dan teruskan perjuangan.






No comments:

Post a Comment