Tuesday, February 24, 2009

Lawatan ke D'Baraqah Farm


Baru2 ni saya buat lawatan mengejut ke D'Baraqah Farm yang terletak di Kg Sanglang, Pontian, Johor. Saja je singgah on the way balik dari kerja di Johor Baru. Saya cadang dapatlah berjumpa dengan pengusahanya, En Zulhailmy, tapi takda rezeki. Dia ada kat Petaling Jaya la pulak. Saya dapatlah tengok kandang baru dia. Saya disambut oleh pekerjanya (lupa lak namanya). Nampak gayanya, perniagaan En Zul ni makin maju. Mudah2an semakin maju dan bertambah berkat sesuai dengan namanya, D'Baraqah.


Kalau ada sesiapa disini yang pernah baca blog dia, mungkin tahu pasal kelahiran anak kambing diatas. Lahir pada 1.1.09 pukul 1 pagi. Tapi setakat ni takda nama lagi.


Ni jambatan masuk depan kandang kambing. Yang sebelah kiri tu jambatan lama. Sekarang oleh kerana rezeki melimpah ruah dan makin ramai orang dtg ke kandang membeli kambing, maka jambatan konkrit baru ni terpaksa dibina untuk memudahkan mengangkut kambing terus ke kandang atau dari kandang terus ke dalam lori pembeli. Kiranya sekarang kenderaan terus reverse je masuk. Tak payah nak menggendong kambing menyeberangi jambatan kayu lagi. Hehehehe. Dulu setakat satu dua ekor bolehlah. Sekarang satu dua ratus ekor. Tak gitu En Zul?


Kandang D'Baraqah terletak Y:1.630073, X:103.302736 atau link google map dia di sini . Jalan tanah merah sebelum jambatan diatas akan pergi terus ke depan kandang D'Baraqah. Jalan ni takda dalam map. Map cuma sampai ke simpang depan je. Kat area pontian patutnya banyak nenas, tapi sepanjang perjalanan saya tak nampak la pulak. Terpaksa la beli kat R&R highway.

Jauh berjalan, luas pandangan.
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment