Friday, April 30, 2010

Trip melawat Ponpes di Surabaya

Sambungan dari kisah dahulu. Keesokan harinya kami bertolak ke Malang untuk melawat Pesantren Darul Hadits Habib Soleh bin Ahmad bin Salim Alydrus. Tetapi malangnya, Habib Soleh ada hal keperluan lain.

Kami sempat singgah ke tapak banjir lumpur panas Lapindo di Porong. Kisahnya amat tragik. Pada tahun 2006, syarikat Lapindo menggali gas asli di Porong. Tetapi yang keluar bukan gas asli, tapi lumpur panas. Sebanyak 5 buah kampung tenggelam dalam kejadian itu dan kawasan sekitarnya pula tidak sesuai diduduki kerana air perigi berasa minyak, mata air bercampur dgn gas asli malah di beberapa tempat, gas asli ini terbakar. Dan gambar ni menunjukkan kawasan kejadian dan masih lagi ada lumpur yg membuak2 keluar dari perut bumi sampailah sekarang. Kalau nak tau lebih lanjut, googlekan saja lapindo, porong, banjir lumpur.

Oleh kerana tak dapat berjumpa Habib Soleh, kami bertolak ke pesantren Habib Asadullah Alydrus. Kawan seperguruan kepada Ust Azahar dan seorang yang sgt tawaduk dan peramah. Beliau mewarisi pesantren bapanya, Darul Taalim wa Daawah. Kami berpeluang dibawa menziarah maqam seorang waliyullah.


Kami singgah lagi ke sebuah pesantren yg khusus untuk muslimah. Makan malam disana amat sedap. Saya belajar satu lagi sunnah nabi Muhammad s.a.w. yang kebanyakan kita sudah lupakan. Sebelum makan, ada satu mangkuk kecik berisi garam. Sebelum nasi disuap, garam dijilat. Banyak sunnah yang telahpun dibuktikan secara saintifik. Seperti makan buah sebelum makan nasi. Itu pun dah ada penemuan ssaitifik. Power nap, pun sunnah jugak.

Keesokan harinya pulak, kami ke Makam Sunan Ampel. Ceritanya nanti dulu.
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment