Thursday, August 7, 2008

Pertanian, Perniagaan & Customer Service




Apa kena mengena gambar ni dgn pertanian. Tentu korang pernah dengar pasal "Pertanian adalah Perniagaan" yg menjadi sebutan dewasa ini....

Sebenarnya, gambar ni aku ambik masa lunch tadi. Orang rumah aku (backgroud gambar menunjukkan perutnya yang dah mendekati 9 bulan) teringin nak makan asam pedas. Aku bawak ke Bangsar Village, nak pegi makan kat Laksa Shack, tapi dah tutup lak cawangan kat sana tu. So setelah bertanya pada Information Counter, dia org recommend satu restoran Cafe 1920 ke apatah namanya? Tapi restoran tu, nak kata Italian tidak, Asian pun tidak. Campur2. Wife aku order Nasi Goreng Portugis dan aku Nasi Goreng Hawaiian. Gambar ni menunjukkan Nasi Goreng Hawaiian. Asal ada nenas je mesti Hawaiiaan kan.

Apa yang menarik ttg restoran ni ialah layanannya. Customer service. Aku singgah je nak tgk menu, dia siap bagitau apa specialty kat situ. So yg kitaorg order tu adalah diaorg punya specialty la. Asam pedas takda. Masa makan, knife aku jatuh. Aku pun tak sedar, cuma dia hantar knife baru ngan tisu. Ketika makan, ada pulak datang lagi waiter, tanya "How's the food, sir?" Aku kata ok. Tapi kalau nak ikutkan, takda la sesedap atau se'special' mana. Tapi bolehlah. Masa bayar pulak, dia siap bagitau suruh aku pergi information counter, tunjuk resit, dapat free parking for 1 hr.

Ok, apa kena mengena semua ni?

Walaupun makanan dia tak sesedap mana, yakni, tempat lain pun ada gak yg lebih sedap, aku puji customer service dia. Dan aku akan ingat restoran ni nanti.

Dalam pertanian, apabila kita jadikan ianya sebagai satu perniagaan, maka undang2 perniagaan akan tetap digunapakai. Admin, filing, invoice, delivery order, follow up dan mcm2 lagi. Orang kita dulu2 tak da nak pakai semua ni. Tau tanam, baja mungkin dan tuai pastu jual. Takda nak tgk cash flow ke, account balancing ke dan mcm2 lagi

Macammana lak customer service dlm bidang perniagaan pertanian n? itu sendiri mau ingat berdasarkan sendiri punya bidang. Apa value added service yg kita boleh bagi pada customer kita? Penghantaran? Bagi extra hasil (kalau beli 10 kilo extrakan sikit untuk dia)? Beli serai 1 tan, kasi mangga chokanan sekilo untuk anak bini dia ;). Atau ikuti kursus di kebun, free all u can carry kedondong and mangga. Apa2 jelah. Atau, selepas dia beli hasil kita, keesokan harinya, telefon dan tanya khabar. Tanya, ada masalah tak di perjalanan balik dari kebun, macammana dgn belian tempoh hari, ada yg busuk tak? puashati ke tak? dan macam2 lagi.

Kelebihannya? Orang akan ingat pada kita dan akan berbicara yg baik2 je ttg kita pada org lain. Secara tak lansung, kredibiliti kita meningkat. Kalau orang lain ada offer dia harga lebih murah pun, dia akan beli kat kita atau at least bagitau kita yg org lain bagi harga sekian sekian.

Apa lagi yg boleh kita fikirkan? Banyak lagi. Nanti bila dtg idea tu, aku sambung...

No comments:

Post a Comment